Sinds 2014 moet zijn gemeenten verplicht om parkeernormen in het bestemmingsplan op te nemen. Vanaf 2024 moet dit in het omgevingsplan. Deze parkeernormen kunnen de nodige vragen oproepen voor zowel initiatiefnemers als voor gemeentelijke ambtenaren. Parkeernormen in het omgevingsplan. Waar te beginnen? In een reeks artikelen over dit onderwerp leg ik de belangrijkste punten uit.
Wat zijn parkeernormen?
Bij het opstellen van een omgevingsplan (voorheen het bestemmingsplan) of een nieuwe ontwikkeling moet ‘iets’ geregeld worden over ‘parkeren’. Concreet betekent dit dat het omgevingsplan:
- -de parkeerbehoefte vaststelt; en vervolgens
- -regelt hoe aan die parkeerbehoefte wordt voldaan.
Dit kan door bijvoorbeeld de locatie en hoeveelheid van de parkeerplaatsen vast te leggen. Dit alles moet gebeuren met het oog op een evenwichtige toedeling van functies aan locaties (de opvolger van de ‘goede ruimtelijke ordening’, zie onder het kopje parkeernormen onder het bestemmingsplan verderop in dit artikel).
Parkeernormen in het omgevingsplan regelen
Parkeernormen staan vanaf 2024 in het omgevingsplan (tot 2024 in het bestemmingsplan) zelf geregeld worden. Dit regelen kan in verschillende vormen:
- -in een omgevingsplan;
- -in een omgevingsplan met verwijzing naar beleidsregels (een nota parkeernormen / parkeernota)
Beleidsregels
In het omgevingsplan verwijzen gemeenten vaak naar beleidsregels. In die beleidsregels, de zogenoemde ‘Parkeernota’ of ‘Nota Parkeernormen’, staan dan de parkeernormen. Dit betekent dat het omgevingsplan zelf niet de normen bevat, maar de beleidsregels.
In een planregel kan bijvoorbeeld staan dat voor het verlenen van een omgevingsvergunning voor een bepaalde activiteit, bijvoorbeeld het bouwen van een appartementencomplex, er voldoende parkeergelegenheid moet zijn. Wat precies onder ‘voldoende parkeergelegenheid wordt verstaan, staat vervolgens in de beleidsregel.
Het gebruikmaken van beleidsregels biedt veel flexibiliteit voor gemeenten, omdat beleidsregels makkelijker te wijzigen zijn dan een omgevingsplan. Daar staat tegenover dat dit ook een bepaalde mate van rechtsonzekerheid voor de initiatiefnemer kan inhouden. Dit omdat de beleidsregel nog kan veranderen voorafgaand aan de indiening van de aanvraag. Meer informatie over Parkeernota’s leest u in het opvolgende artikel ‘Parkeernormen in een Parkeernota. Hoe zit dat?’
Parkeernormen in bestemmingsplan regelen
Voor 2024 stonden de parkeernormen in het bestemmingsplan. Anders dan bij een omgevingsplan was het ook mogelijk om een apart bestemmingsplan op te stellen speciaal voor parkeernormen. Dit was een zogenaamd paraplubestemmingsplanplan parkeren. Onder de werking van de Omgevingswet blijven deze plannen nog van kracht tot 1 januari 2032 of zoveel eerder als de parkeernormen in het omgevingsplan zijn opgenomen. De meeste gemeenten hebben de parkeernormen nog niet overgenomen in het omgevingsplan waardoor het oude (paraplu)bestemmingsplan nog van belang blijft voor de parkeernormen. Zowel in het omgevingsplan als onder een oud (maar nog geldend) bestemmingsplan zal voor de daadwerkelijke normen meestal zijn verwezen naar beleidsregels.
Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel, dan kunt u mij uiteraard bellen of mailen. Ik denk graag met u mee.